מגמת היסטוריה
מורי המגמה: אורית לוי. oritsp2@gmail.com
מגמת היסטוריה מאפשרת לתלמיד הכרות עם עולמות חדשים וחשיפה לכלי העבודה של ההיסטוריון.
המגמה מאפשרת לשאול שאלות, לפתח חוש ביקורת, מקנה כלים לחשיבה בנוסף להרחבת הידיעות בהיסטוריה.
תכנית הלימודים:
- יחידה שלישית- עבודת חקר התלמידים יתבקשו לכתוב עבודת חקר בנושא אותו נחקור במהלך השנה. כל תלמיד ייבחר
תת נושא מתוך הנושא הכללי ואותו יחקור עפ”י הכללים של עבודת ההיסטוריון. (בכיתה י”ב|) - יחידות רביעית-חמישית- במסגרת היחידות הרביעית והחמישית יילמדו שני נושאים, נושא לכל יחידה. התלמידים ייבחנו
על שני הנושאים בבחינה אחת, בהערכה חיצונית ארצית.
1 .תולדות ארה”ב’- נחקור את ההיסטוריה של ארה”ב בתחומים שונים- יחסי החוץ, ממשל, הגירה, כלכלה וזאת ע”י
בחינה של אירועים היסטוריים בתולדותיה ובחינה של השינויים שחלו בחזון האמריקאי. הלימוד מתקיים בכיתה י’
2.” אל מול עולם חדש” – לבטים ומגמות בעידן האמנציפציה. הנושא מציג את הדילמות שעמדו בפני היהודים בעת
החדשה לאור השינוי שחל ביחס החברה האירופית ליהודים עם מתן האמנציפציה להם. היהודים נאלצו לבחון מחדש את
מסכת יחסיהם עם תרבויות העמים שבקרבם ישבו, ולהתמודד עם משמעותה וטיבה של זהותם כקבוצה. הנושא מציג
ובוחן את שלושת הזרמים שהתמודדו, כל זרם על פי דרכו, עם האתגרים שבפניהם עמדו יהודי אירופה בעידן
האמנציפציה: ההשכלה, הרפורמה והאורתודוקסיה.
- נושא נוסף העומד במרכז התכנית הוא התמורות התרבותיות שחלו בחיי היהודים בארצות האסלאם, יהודי תוניס
כדוגמה, ובגישות רבניהם למודרנה. - בנושא זה יש גם התייחסות להשתלבות היהודים בעולם האמנות המודרני, בציור ובקולנוע. הלימוד מתקיים בכיתה י”א.דרישות המגמה…
- הבנת הנקרא ברמה גבוהה, במגמה נדרשים לקרוא ולנתח טקסטים/מקורות רבים. וכן הבעה בכתב בשביל עבודת החקר.
אהבת המקצוע. השתתפות פעילה בשיעורים- חלק ניכר מהשיעור הינו ניתוח מקורות ודיון עליהם בכיתה.עם הפנים לעתיד…. - המגמה מאפשרת לימוד יסודי של סוגיות בהיסטוריה עולמית ויהודית. בקצב שמאפשר לימוד לעומק וחקר על ידי
מקורות שונים כמפות, טקסטים מקוריים, מחקרים, סרטי קולנוע, סרטים דוקומנטרים ועוד… המגמה מתאימה לכל מי
שההיסטוריה בוערת בקרבו ובמהלך הלימודים ביחידות החובה הוא מרגיש שהוא רוצה ללמוד יותר.